Våra senaste blogginlägg

Anna Hansson med en hund i famnen

Att träffa en författare

Varje läsår får eleverna i åk 3 träffa en författare och i år var det Anna Hansson som tog emot alla klasser på Kulturcentrum och berättade om sina böcker och sitt skrivande. Här berättar klass 3 på Sandvikens Internationella Montessoriskola om hur de förberedde besöket och vad de gjorde efteråt.

Läs hela blogginlägget »
Förskolebarn och en förskollärare läser bok i skogen.

Spännande projekt i Norrsätra

Förutom Kulturlöftet pågår det naturligtvis flera projekt ute på förskolor och skolor där olika ämnesområden bearbetas med kulturella uttryck. Idag berättar vår kulturpilot Iman Amin Ahmad från Norrsätra förskola om ett spännande projekt där de under flera år har använt sig av litteratur och skapande för att bearbeta ämnen som normer och naturkunskap.

Läs hela blogginlägget »
Bilderboken Kiosken av Anete Melece ligger på ett rosarandigt tyg. Bredvid ligger två pinnglassar av papper.

Kultur för pedagoger

Det är inte bara barn och unga som får ta del av kultur i Kulturlöftet. Varje läsår planerar vi in olika former av fortbildning inom kulturområdet för pedagoger i förskola och skola. Det kan handla om workshopar med vår egen personal, samarbeten med andra verksamheter eller inköpta föreläsningar. Vi delar också gärna med oss av tips vi får från andra verksamheter som erbjuder intressanta föreläsningar om kultur i skola och förskola.

Läs hela blogginlägget »
En hand håller i boken Estetikens kraft - att skapa uttryck och mening i förskolan

Skapande i förskolan

Skapande arbete är vanligt i förskolan, och läroplanen ger ett tydligt stöd för att arbeta med olika estetiska uttryck, men hur kan man göra det och varför är det egentligen viktigt? I den nyutgivna boken Estetikens kraft – att skapa uttryck och mening i förskolan får vi ta del av fem olika berättelser om skapandets kraft och hur arbetet kan ta nya och spännande vägar om vi litar på barnens potential.

Läs hela blogginlägget »
Ett barn med rosa tröja och blått förkläde med en pensel i handen och ett staffli i bakgrunden.

Hur kan barn påverka?

Alla barn har rätt till kultur! Det säger vi ofta när vi pratar om Kulturlöftet, och det är så skönt att veta att alla barn i Sandviken har likvärdiga möjligheter att uppleva och skapa kultur under sin förskole- och skoltid genom Kulturlöftet. Men hur mycket kan barn vara med och påverka själva innehållet?

Läs hela blogginlägget »
Ulrika Goude Westby (th) berättar om vikten av barns delaktighet i deras projekt. Här är hon, tillsammans med en av sina kollegor Ingeborg Wasserman Westlin, utklädda till kaninerna Prick och Fläck kända från litteratur och SVT Barn.

Studsa främjar delaktighet

Kultur för barn och unga kan inte bara skapas för dem, utan också med dem. Därför har Litteraturhuset Trampolin startat projektet Studsa. Ulrika Goude Westby är verksamhetsutvecklare på Trampolin och berättar här om varför projektet är så viktigt.

Läs hela blogginlägget »
Tre framsidor på de lärarhandledningar som beskrivs i texten.

Handledning eller inte?

Det finns de som tycker att lärarhandledningar kopplade till böcker inte är något att ha. Att läslusten inte ska förstöras av skoluppgifter och kontrollfrågor och att en kompetent lärare bör kunna prata med eleverna om det lästa utan att behöva en handledning. Vi håller inte med. I Kulturlöftet använder vi gärna lärarhandledningar för att inspirera och stötta alla kompetenta lärare, som kan välja bland uppgifterna och anpassa dem efter just sin elevgrupp.

Läs hela blogginlägget »
Blogginläggets presentationsbild

Ett säkert Kulturlöfte i höst

Under våren var det några aktiviteter som fick ställas in i Kulturlöftet, även om vi hann med att genomföra det mesta som var planerat. För att undvika att hamna i samma situation igen har vi tänkt om lite inför hösten och försökt anpassa vårt utbud så att det blir så säkert som möjligt. För både barn, pedagoger och besökande kulturaktörer.

Läs hela blogginlägget »
Två cirkusartister står på en hand på styltor. I bakgrunden syns hus.

Ett nytt läsår med Kulturlöftet

Nu är vi tillbaka på kontoret efter en lång och härlig ledighet och det är dags att starta igång det andra läsåret med Kulturlöftet. Mycket är sig likt från förra året men vi har också en del nyheter som vi ser fram emot, som till exempel att vi för första gången på länge kan erbjuda Skapande skola-projekt i Sandviken.

Läs hela blogginlägget »
Blogginläggets presentationsbild

Kulturlöftet tar sommarlov!

Det har varit ett händelserikt första läsår för Kulturlöftet i Sandviken! Kulturutbud för närmare åttatusen barn i förskola, grundskola och grundsärskola har genomförts under året, pedagoger har erbjudits tre olika fortbildningsdagar och ett stort digitalt utbud i form av handledningar och strömmat material har sammanställts för att ytterligare underlätta arbetet med kultur i skola och förskola.

Läs hela blogginlägget »