Våra senaste blogginlägg

Kan man dansa matematik?

Självklart kan man dansa matematik. Dansmatte är en alternativ inlärningsmetod som ger fördjupad förståelse för de matematiska områdena. Genom dansmatte får eleverna ta till sig kunskap via sin kropp vilket i sin tur sätter sig i muskelminnet.

Läs hela blogginlägget »

Tvåornas kör

Linda Kastemyr tar över som skribent och berättar om sångprojektet Tvåornas kör. Tvåornas kör är en del av Kulturlöftet och riktar sig till alla barn i årskurs 2.

Läs hela blogginlägget »

Nyheter i Kulturlöftet

Den nya kultursamordnaren är på plats och presenterar urplock ur vårens utbud. Det har varit ett tidskrävande arbete att få ihop vårens utbud eftersom vi har anpassat kulturaktiviteterna efter restriktionerna från Folkhälsomyndigheten. Men nu är utbudet äntligen klart och vi har många roliga kulturaktiviteter att se fram emot i vår.

Läs hela blogginlägget »
Anna Hansson med en hund i famnen

Att träffa en författare

Varje läsår får eleverna i åk 3 träffa en författare och i år var det Anna Hansson som tog emot alla klasser på Kulturcentrum och berättade om sina böcker och sitt skrivande. Här berättar klass 3 på Sandvikens Internationella Montessoriskola om hur de förberedde besöket och vad de gjorde efteråt.

Läs hela blogginlägget »
Förskolebarn och en förskollärare läser bok i skogen.

Spännande projekt i Norrsätra

Förutom Kulturlöftet pågår det naturligtvis flera projekt ute på förskolor och skolor där olika ämnesområden bearbetas med kulturella uttryck. Idag berättar vår kulturpilot Iman Amin Ahmad från Norrsätra förskola om ett spännande projekt där de under flera år har använt sig av litteratur och skapande för att bearbeta ämnen som normer och naturkunskap.

Läs hela blogginlägget »
Bilderboken Kiosken av Anete Melece ligger på ett rosarandigt tyg. Bredvid ligger två pinnglassar av papper.

Kultur för pedagoger

Det är inte bara barn och unga som får ta del av kultur i Kulturlöftet. Varje läsår planerar vi in olika former av fortbildning inom kulturområdet för pedagoger i förskola och skola. Det kan handla om workshopar med vår egen personal, samarbeten med andra verksamheter eller inköpta föreläsningar. Vi delar också gärna med oss av tips vi får från andra verksamheter som erbjuder intressanta föreläsningar om kultur i skola och förskola.

Läs hela blogginlägget »
En hand håller i boken Estetikens kraft - att skapa uttryck och mening i förskolan

Skapande i förskolan

Skapande arbete är vanligt i förskolan, och läroplanen ger ett tydligt stöd för att arbeta med olika estetiska uttryck, men hur kan man göra det och varför är det egentligen viktigt? I den nyutgivna boken Estetikens kraft – att skapa uttryck och mening i förskolan får vi ta del av fem olika berättelser om skapandets kraft och hur arbetet kan ta nya och spännande vägar om vi litar på barnens potential.

Läs hela blogginlägget »
Ett barn med rosa tröja och blått förkläde med en pensel i handen och ett staffli i bakgrunden.

Hur kan barn påverka?

Alla barn har rätt till kultur! Det säger vi ofta när vi pratar om Kulturlöftet, och det är så skönt att veta att alla barn i Sandviken har likvärdiga möjligheter att uppleva och skapa kultur under sin förskole- och skoltid genom Kulturlöftet. Men hur mycket kan barn vara med och påverka själva innehållet?

Läs hela blogginlägget »
Ulrika Goude Westby (th) berättar om vikten av barns delaktighet i deras projekt. Här är hon, tillsammans med en av sina kollegor Ingeborg Wasserman Westlin, utklädda till kaninerna Prick och Fläck kända från litteratur och SVT Barn.

Studsa främjar delaktighet

Kultur för barn och unga kan inte bara skapas för dem, utan också med dem. Därför har Litteraturhuset Trampolin startat projektet Studsa. Ulrika Goude Westby är verksamhetsutvecklare på Trampolin och berättar här om varför projektet är så viktigt.

Läs hela blogginlägget »