Kulturlöftet tuffar på

Tiden går snabbt när man har roligt och vi är redan i mitten av oktober. Från skolstart har det varit fullt upp med planering, förberedelser och utförande av kulturutbud så bloggen har inte riktigt hunnits med. Men nu tänkte jag ta mig tid att uppdatera lite om vad vi har haft för oss och vad vi har framför oss i Kulturlöftet den här hösten.

Vår nya konstpedagog är på plats

Vi har ett nytt ansikte som traskar runt i Konsthallen på Kulturcentrum och det tillhör den nya konstpedagogen Pethra Schramm. Pethra har hunnit jobba några månader nu och har redan träffat flera skolor inom utbudet ”Möt konsten” för årskurs 6 och grundsärskolan Hög. Tillsammans med konstpedagogen får eleverna utforska konstens värld genom att först få se den aktuella utställningen i Konsthallen och sedan gå vidare till bildsalen för att skapa.

Vad ser du fram emot i din nya roll som konstpedagog?

Jag ser fram emot att ge barn och unga möjlighet att få skapa och uppleva konsten i Konsthallen samt den konst som finns omkring oss.

Jag tycker att kulturen är viktig för att främja barns utveckling och de kan i skapandeövningar kommunicera sig själva på ett annat sätt än i det talande språket. Jag älskar mötet med eleverna och att få se deras historier växa fram och upplevelsen när det får testa olika material.

Vad har du arbetat med tidigare?

Jag har tidigare arbetat med amatörteater och på museum. Sista åren har jag jobbat på Gävle konstcentrum med den publika verksamheten och med öppna förskolan. Jag har även haft skapande förskola tillsammans med kulturskolan i Gävle och konstkollo med återbrukskonst tillsammans med äldre barn.

Pethra Schramm, ny konstpedagog på Konsthallen

Några av höstens utbud

DEKADANSA – FÖR ÅRSKURS 7

I september fick alla eleverna i årskurs 7 uppleva dansföreställningen DEKADANSA som berörde teman som identitet och lekfullhet. Efter föreställningen fick de en pratstund tillsammans med dansaren Linn Eriksson. Att ha ett samtal med eleverna efter en föreställning ger en större helhetsupplevelse och en möjlighet för eleverna att få sätta ord på sina känslor och upplevelser. Handlingen i en dansföreställning kan ju innehålla lika många versioner som personer i rummet. Varje elevs upplevelse och tolkning är lika sann och det var otroligt intressant att få höra elevernas reflektioner i eftersamtalet.

”Föreställningen gick genom hela livet. Du började som barn för att sedan bli vuxen och stolen kontrollerade dig.”

”Du var ensam i rummet. Musiken gjorde mig rädd.”

”Jag förstod ingenting men det var intressant. Du gjorde massa saker runt på scenen. Sökte något hela tiden. Du kanske sökte något mot framtiden”.

”Du kände dig ensam fast vi alla var här. Du reste bakåt i tiden, någon som dött som du saknade”.

Eleverna fick efter samtalet dessutom ha en dansworkshop klassvis tillsammans med dansaren. För många elever var det ett stort steg att ens våga ställa sig på golvet och ännu större steg att röra sin kropp till musik. Men ganska snabbt insåg de flesta elever att det gick ganska bra.

Vad tar du med dig efter den här workshopen?

”Att kontrollera en stol.”

”Den här rörelsen… (visar en armrörelse).”

”Hur man kan stå på en stol.”

”Många blåmärken…”

OKTOBER ÄR DEN KALLASTE MÅNADEN – FÖR ÅRSKURS 8

Litteraturprojektet för årskurs 8 brukar vanligtvis ligga på vårterminen men på grund av pandemin blev det uppskjutet till hösten. Projektet har minskat i storlek och kommer under hösten vara ett pilotprojekt tillsammans med Murgårdsskolan. Förhoppningsvis kommer vi sedan kunna köra projektet för samtliga årskurs 8:or i kommunen.

Litteraturprojektet ”Oktober är den kallaste månaden” bygger på en spänningsroman med samma namn av författaren och kriminologen Christoffer Carlsson. Boken handlar om ett brott, en enslig bygd och priset man får betala för att växa upp. Eleverna kommer att arbeta utifrån teman som identitet, utanförskap, våld, sexualitet och det sociala arvet.

I år har vi ett spännande samarbete med Folkteatern Gävleborg där professionella skådespelare, kompositör och scenograf deltar i elevernas workshopar tillsammans med Kulturcentrums pedagoger. Proffsens uppgift är att tolka barnens skapande som sker på workshoppar i digitalt ljudskapande, scenografi-miljö och dramagestaltning. Avslutningsvis kommer eleverna att få se en föreställning som proffsen från Folkteatern arbetat fram utifrån tolkningar av elevernas skapande.

Projektet kommer att pågå under oktober och november.

Inläggsförfattare