Publikens hjärtan slår i takt

Visste du att en kulturupplevelse inverkar på oss både fysiskt och psykiskt utan att vi kanske ens märker det? Musik kan till exempel påverka vår puls, våra hormonnivåer och vår andning och ny forskning visar att vi synkroniserar våra hjärtslag med de andra i publiken när vi tittar på en teaterföreställning.

Musikgenren reggae beskrivs ofta som hjärtats musik. Detta för att takten ligger på 60-90 bpm (beats per minute) som är samma som människans egen vilopuls. Forskning visar också att vi anpassar vår hjärtrytm till tempot i den musik vi lyssnar på. Därför kan känslan av bli taggad av en specifik låt inte bara vara en sinnesstämning utan också något biologiskt. Musik kan dessutom påverka vår fingertoppstemperatur, oxytocin- och adrenalinnivåer, andningsfrekvensen och till och med våra tarmrörelser.

Nu kommer ny forskning som visar hur teater kan påverka oss fysiskt. Forskare i en italiensk-amerikansk studie har upptäckt att människor som ser en teaterpjäs tillsammans synkroniserar sina hjärtslag med varandra. Publikens hjärtan börjar helt enkelt slå i samma takt. Vad som är extra intressant är att deras hjärtslag dock inte synkroniserar med en publik som ser samma teaterföreställning vid ett annat tillfälle. Det tyder på att det är publiken som i stunden skapar denna synkroniseringen av hjärtslag tillsammans med dem på scenen. Magin uppstår i ett här och nu. Man kunde också se att ju mer hjärtana slog i samma takt desto mer liknande var publikens emotionella upplevelse av föreställningen.

Kultur påverkar oss fysiskt och psykiskt och kan uppenbarligen också fungera som en förenande kraft på många olika plan. En liten tröst i dagens Coronatider då det inte ges så många tillfällen att tillsammans ta del av kultur. Snart kommer äntligen en tid då vi kan göra det igen!

Källor

P1 Vetenskapsradion, 3 mars 2020

Töres Theorell, professor i psykosocial miljömedicin vid Karolinska Institutet, som bland annat skrivit boken Noter om musik och hälsa.

Björn Vickhoff, forskare vid Center for Brain Repair and Rehabilitation vid Sahlgrenska akademien i Göteborg, och som ansvarar för forskningsprojektet Kroppens Partitur.




Inläggsförfattare