Spännande projekt i Norrsätra

Förskolebarn och en förskollärare läser bok i skogen.

Förutom Kulturlöftet pågår det naturligtvis flera projekt ute på förskolor och skolor där olika ämnesområden bearbetas med kulturella uttryck. Idag berättar vår kulturpilot Iman Amin Ahmad från Norrsätra förskola om ett spännande projekt där de under flera år har använt sig av litteratur och skapande för att bearbeta ämnen som normer och naturkunskap.

Vännerna i Kungaskogen

På Norrsätra förskola har vi funderat länge på hur vi på ett enkelt och roligt sätt kan undervisa om normer och värden, som är ett av läroplanens viktigaste mål. Vi har använt oss av olika metoder som känslobilder, stegvis-bilder, flanosagor och barnlitteratur. Men vi ville använda ett material som kombinerar normer och värden med naturkunskap och då hittade vi materialet Vännerna i Kungaskogen.  

Vännerna i Kungaskogen består av flera böcker på just temat vänskap, djur och natur och det finns både sånger, handdockor och annat material kopplat till böckerna.

Första och andra året

Första året använde vi boken när vi pratade om skogen och årstider. Sedan fick vi kontakt med två forskare från högskolan som vägledde oss i hur vi kan undervisa om naturkunskap och då kom vi överens om att utgå från ljusfenomen som tema till vår undervisning. Vi integrerade då boken Vännerna i Kungaskogen i ett temaarbete om ljus, där vi gjorde en skuggteater kring berättelsen och figurerna i boken.

Barnen har visat stort intresse för att lyssna på boken och är nyfikna på vad som kommer att hända. Under tiden vi har läst har vi reflekterat tillsammans med barnen om värdegrundsfrågor som:

  • Hur är man en bra kompis?
  • Vad gör vi när en kompis behöver hjälp?  
  • Vilka problem kan uppstå mellan kompisar och hur kan de lösa detta?
  • Vilket ansvar har vi som kompisar mot varandra och mot vår omgivning ?

Nya barn

I år fick vi nya barn från andra förskolor och vi valde att fortsätta att arbeta med samma tema om ljus och kompisskap, och använda litteraturen i vår undervisning. Dessa barn har inte jobbat med boken tidigare så vi tänkte att vi skulle presentera boken på ett enkelt och roligt sätt. 

Färgglada kort med figurer ligger vid foten av ett träd.

Alla barn fick vara med på introduktionen, även de barn som hade jobbat med boken tidigare. Vi valde att ta med boken ut i skogen eftersom berättelsen utspelar sig där, och vi ville att miljön skulle förstärka upplevelsen. Dessutom är skogen en rolig och spännande miljö som barnen tycker om och längtar att gå till och där de kan undersöka, upptäcka och lära sig. 

Vi började introduktionen med ett brev från älgen Älgvis. I brevet berättar Älgvis att han lekte kurragömma med sina kompisar i skogen och att han nu behöver hjälp att hitta dem. Vi läste brevet under en samling, både på svenska och på andra modersmål, och många av barnen blev intresserade och ville hjälpa till.

När vi kom till skogen hade vi redan varit där och förberett och satt upp bilder i träden på kompisarna som Älgvis letade efter.

Älgvis hälsade barn och personal välkomna och så började vi leta. När vi hade hittat alla kompisar satte vi dem i en riktig koja som barnen hade byggt förut. Syftet med att lägga dem i kojan var att skapa en upplevelse av att alla vänner kom tillbaka till deras hem som de tillsammans byggde i skogen och att alla är trygga och glada. Den upplevelsen kopplades till bokens händelser där djuren hjälpte varandra att bygga sin egen koja där alla djur fick vara med och leva. 

Skapande i verkstaden

Ett gult papper där barnhänder håller på att limma fast ett löv.

Under tiden vi letade efter älgens kompisar, hittade barnen några löv där och blev förvånade över att de hade svart färg. De började samla dessa löv och några ville måla dem i verkstaden på förskolan. Vi hade inte planerat att pyssla med löv efter introduktion av boken, men bestämde oss för att gå på barnens önskemål.

Efter lunchen gick vi till verkstaden och plockade fram gula papper som barnen kunde limma fast de svarta löven på. De kunde också välja att limma fast andra färgade löv (som vi också samlade i skogen) på bilden. Barnen ville också gärna använda glitter vilket skapade en spännande effekt och fin bakgrund till bilden.  

Sex gula papper med fastlimmade löv och glitter

Berättat av: Iman Amin Ahmad

Inläggsförfattare