Spoken word med Ismael Ataria

Ismael Ataria arbetar som spoken word poet, krönikör och föreläsare. Han har gjort hundratals föreläsningar och poesiframträdande över hela landet. Nu har även Sandvikens årskurs 7:or fått träffa honom i ett av läsåret 20/21 skapande skola projekt ”Skrivworkshop med Ismael Ataria”.

Ismael Ataria är ett artistnamn, hans riktiga namn är Anders Brokvist. Han pratar i radio, skriver krönikor och har bland annat gett ut diktsamlingarna Bokstavsängeln och Längtan till Whatever. Ismael har mottagit flera priser och utmärkelser, bland annat Fröding stipendiet 2016. I Kulturlöftet har han träffat elever i årskurs 7 och de har haft workshop i poesiskrivande och spoken word. Tanken var att poeten skulle komma till klassrummet men vi var tvungna att tänka om och ha workshopen på distans via Teams.


”Jag tycker spoken word och poesi behöver mer ljus i samhället. Just poesi finns det fortfarande så mycket fördomar kring. Vi behöver breda synen på lyrik och dikter. Att dikter kan vara djupa och berörande men att det också kan vara häftigt och fartfyllt.”


Vad får eleverna göra i en spoken word workshop?

Vi skriver dikter, försöker på ett okonventionellt sätt närma oss fantasin och kreativiteten. Jag ville att deltagarna ska få en wow-upplevelse, att de kanske skriver saker de inte ens visste att de var kapabla till. Mina övningar är lättsamma, roliga och enkla. Vi brukar börja med att värma upp fantasin, sedan går vi allt djupare in i skrivandet. Jag gillar att börja med lite längre övningar för att under lektionen ta bort filtret, det där skyddet som säger att det vi skriver måste vara bra, i slutet av lektionen brukar vi göra dikter på 1 minut. Jag vill visa eleverna att det största motståndet är en själv.

Hur kom du fram till att jobba på just det här sättet?

Jag har lärt mig mycket genom erfarenhet och att jag själv både skrivit och uppträtt som live-poet i många år. Som sagt så vill jag ta bort lite av den prestationsångest som kommer med uttrycket ”Skriva dikter”. Jag vill också få unga att inse att poesi är häftigt och coolt, att en faktiskt kan fylla skrikande arenor som poet.  Jag vill även visa att poesi är nyttigt att skriva, att själen mår bra av det…

Vad får du för reaktioner när du träffar eleverna?

De brukar var lite misstänksamma i början men släppa allt mer lektionen pågår. Det brukar bli många överraskande skratt och hurrarop och applåder. Det bästa jag vet är när någon säger ”Men poesi är ju kul”.

Fick du någon upplevelse i Kulturlöftet som blev extra minnesvärd?

Alla de gånger då det blixtrar till i klassrummet och en elev skriver något som får alla att tappa andan. Det brukar hända så där varannan lektion. Det är de stunderna jag lever på… länge.

Vad tycker du om Kulturlöftet?

Bra! Det förädlar själen, det sätter guldkant runt människan. Det är viktigt att eleverna får med kulturen i alla dess former.


Ismael Ataria har fått väldigt fin respons från skolorna i Sandviken. Bland annat det här fina mejlet från Hedängsskolan.


Läraren tyckte det var otroligt bra och att det kändes som ett bra komplement till den vanliga undervisningen. Läraren lyfte också att det kändes bra och givande att det kom en person utifrån och pratade om det här med att skriva om känslor i textform vilket kan vara svårt för lärare. Författaren gjorde ett fantastiskt jobb över länk och lyckades hålla elevernas intresse vilket inte är så enkelt. Vi tänker att det hade varit spännande att få se hur det blivit om författaren är på plats i klassrummet. 😊  Vi skulle önska att detta skulle kunna vara en återkommande aktivitet för nästa års 7or. 


www.ismaelataria.se

Inläggsförfattare